تلفن تماس 989125091539+

ایمیل info@sinasilage.com

سیلاژ تفاله چغندر قند

سینا سیلاژ > سیلاژ تفاله چغندر قند

سیلاژ تفاله چغندر قند

از مزیتهای دستگاه سیلاژ بگر نگهداری تفاله تر چغندر به مدت بیش از یک سال می باشد.تفاله کارخانه های قند به دو صورت تفاله خشک و تر عرضه می شود.تفاله خشک به دلیل مصرف زیاد سوخت فسیلی به ازاء هر کیلوگرم تولید بسیار گران تمام می شود.

تفاله های تر حاوی 20 تا 25 % ماده خشک می باشند که به خاطر بافت فیزیکی و میزان قند محلول پائین و مایعات محتوی آن قابلیت سیلو شدن را در هیچ شرایطی ندارند. اما در داخل کیسه های پلی اتیلنی به طرز معجزه آسایی نگهداری شده و پس از گذشت یک سال به شکل تازه با خصوصیات کامل تفاله خواهد بود.

مطالعه زیادی از مصرف سیلاژ تفاله تر چغندر قند در جیره بدست آمده که نتایج آن عملکرد یکسان در تولید شیر و میزان چربی و پروتئین یکسان در شیر می باشد.

آزمایشات تغذیه ای نشان داده که تا 22 کیلوگرم تفاله تر را میتوان به ازاء هر رأس گاو شیری پرتولید استفاده کرد.

پس از استخراج قند از چغندر قند در کارخانجات قند و شکر مواد فیبری باقی می مانند که تفاله چغندر قند نامیده میشوند. تفاله چغندر قند به علت داشتن مواد قندی ، پروتئین ، اسیدهای آمینه، الیاف و مواد معدنی مانند پتاسیم ، سدیم، کلسیم، منیزیم و فسفات از ارزش تغذیه ای مناسبی برای دامها برخوردار است که با اضافه کردن ملاس این ارزش افزونی پیدا میکند.

تفاله چغندر قند از نظر الیاف خام و کلسیم غنی بوده اما از نظر پروتئین ، چربی و فسفر فقیر است. و بطور گسترده به عنوان خوراکی برای گاوهای شیرده مورد استفاده قرار میگیرد .و هم چنین در گوسفند پرواری نیز استفاده می شود .
تفاله چغندر قند مقدار زیادی انرژی و 7 تا 10% پروتئین خام دارد . و دارای مقادیر قابل ملاحظه ای از پلی ساکارید های غیر نشاسته ای ( سلولز، همی سلولز، پکتین و الیگو ساکاریدهای الفا گلیکوزیدی) بسیار قابل هضم دارد که علاوه بر تأمین انرژی به حفظ چربی شیر کمک میکنند. تفاله چغندر قند را می توان در جیره گاوهای پرواری به عنوان جایگزین مقداری از سیلاژ ذرت مصرف نمود.

اگر تفاله چغندر قند به صورت آزاد بیش از حد بصورت انباشته روی هم قرار گیرد باعث شروع تخمیر نامطلوب که عمدتاً مخمرها و کپک ها در تخمیر آن دخیل بوده و در نهایت تفاله سریعاً کپک می زند.

تفاله را میتوان به طور موفقیت آمیزی در سیلوهای پلی اتیلنی سیلو کرد تا هم از خطر فساد ممانعت کرد و هم هزینه خشک کردن را حذف کرد.

از مشکلات سیلاژ تفاله چغندر قند مقدار قند زیاد آن است که علاوه بر تخمیر لاکتیکی ، سایر تخمیرها نیز توسط باکتریهای فسادکننده رخ می هند که مقداری الکل ( 2 درصد) اسید بوتیریک و دی اکسید کربن در آن تولید می شود . شرکت پدیدآوران نیکان فیدار درصدد است که با رواج ماشین آلات سیلاژ بگر در کارخانه های قند این سرمایه ملی را به نحو احسن تبدیل به خوراک دامی بنماید.